GALERI

Selasa, 18 Januari 2011

XPDC GUNUNG GAGAK hari pertama


Satu XPDC aku rancangkan pada tahun lepas bersama rakan2 bertujuan untuk merayau2 di kawasan berhampiran Gua Batu Maloi n cuba buat rentis ke Gunung Gagak...

En Hazzain katanya dah berkali2 menguja Gunung Gagak tu namun hampa akibat daripada keadaan hutannya yang berNgarai2 menyukarkan perjalanan..

Kali ini kami berpakat berempat naik untuk cari jalan ke Gunung Gagak... Dengan harapan seandainya berjaya xpdc kali ini boleh la bawa OHM jalan2.... kalau rajin bleh shot terus ke Gunung Rembau dan Dato...

Perancangan awal ingin gerak selepas solat Jumaat ( amik berkat )... persiapan dah disediakan, aku, Zaidi, Hazzain dah sampai awal.... lepak2 sambil mengePACK Bagpack kitaorang... banyak gak harta n barang nak dibawak... pukul 3 petang sudah... masih lagi sahabat sorang lagi nie tak sampai2... kereta rosak la plak di RNR Seremban.... berasap.... katanya mekanik bleh buat kat situ... layan kan jer....

Kul 4 masih lagi tiada bayang.... tetiba lagu Gelisah Ahmad Jais kedengaran..... incoming call phone aku... " Apa, Pasar Tampin? Rosak? Ok, lu tunggu sana gua datang amik.... Temp naik la plak ketenye Syed.....

kul 4.30 aku berjaya sampai semula sampai ke Kem Batu Maloi dengan Syed... Setelah driff di Repah... bleh tahan gak lajunya. biasa 20 minit pergi dan 20 minit balik.... aku buat 30 minit jek hahahah....


Selesai solar Asar, kitaorang gerak menuju destinasi.. pelannya nak ikut anak sungai... perjalanan mengikut jalan motor Orang Asli ke Kg Pinang memudahkan perjalanan...


namun permandangan tak cun akibat dari penebangan dan penerangan hutan oleh penduduk asli menyebabkan peluh jantanku mengalir cepat. Jauh kedengaran aliran jeram sungai maloi mengubati sedikit kelukaan hati.... kejernihan air sungai membuatkan aku geram nak terjun layan berendam dulu.... tapi perjalanan baru 10 minit.... heheheheh


Sayup2 mata memandang, kelihatan syed, zaidi dan zain menghampiri jambatan kecil buatan orang asli ke kampungnya seberang sungai. melompat2 mereka mengeTEST kekukuhan jambatan tersebut. Sempat gak bergambar sekeping dua... sewaktu melintas terasa cuak juga... dahlah backpack berat, tambah berat badan aku lagi.... huhuhu... lantai jambatan dah rongak dan longgar seperti orang sakit gigi.... redah je bro...

Di seberang pohonan getah berumur 2-3 tahun tersusun tumbuh seperti ada orang menanamnya.... heheheh memang la... ladang getah haram orang asli... diaorang la yang tanam getah2 tu... Pokok ubi kayu, limau nipis, keledek, lada, dan macam2 lagi tumbuhan masakan di tanam orang asli nie.... aku n zaidi tertarik dengan lada cili api orang asli nie, memetik 10-20 biji untuk buat bekal dalam perjalanan xpdc nie.... lupa nak beli lada...

Habis mengharungi dan menikmati keindahan ladang getah asli.... kitaorang meredah sungai plak... tak dalam setakat paras betis.... hulu sungai katakan... Zain cuba mengingat kembali laluan yang pernah dia lalui sebelum ini... point penting adalah cabang sungai besar... sempadan hutan pilah n tampin.... 15 minit mengharung sungai dan pasir.... terasa lenguh juga kaki nie... bayangkan aku masuk hutan last sekali tahun 2010 bulan 3 aku rasa.... trip ke Taman Negara Pahang. Masuk Kuala Sat keluar ke Keniam melalui Anak Keniam...

Nak ikut sungai atau jalan balak????

Sungai ...... terpaksa menempuh ngarai, tindihan batu2 besar yang kita kene panjat dan melompat dari satu ke satu batu yang lain atau lorong2 yang menyesatkan.... hahahahah siapa pernah masuk gua batu maloi tahu la...

Jalan balak..... senang, tapi tak tahu kemana halanya jalan tu bawa.... risikonya takut putus2 di tengah jalan, cabang jalan yang menyesatkan.... huhuhuhuhuh....

Oleh kerana hari dah nak gelap dan nak pergi sejauh mungkin perjalanan akibat daripada kelewatan gerak tadi... kitaorang ikut jalan balak... malam pun ok lagi kalau berjalan di atas jalan balak.... bekalan air dah standby, pergerakan dicepatkan sedikit....

Jam menunjukkan jam 7.00... hari dah gelap, bersuluhkan head lamp dan lampu suluh, perjalanan diteruskan. aku seperti biasa jauh ketinggalan di belakang. 5 langkah jalan 10 minit berenti... heheheheh lenguh kaki.... memang aku kalah kalu memanjat bukit nie. jalan balak asyik mendaki. kadang2 jek mendatarnya... 200 meter di depan kawan2 lain berhenti melepaskan lelah dan penat sambil menunggu Sang Siput nie sampai...

Sambil2 rehat sempat gak diorang check line phone... sebelah kanan kitaorang Gunung Tampin... ketinggian hampir 750m... Syed hantar laporan kepada siapa entah... kekasih ke makwe ke... Zain plak tepon isteri... Aku cuba call isteri tersayang tapi tak dapat.... nanti lah call...
Syed aku suruh msgkan kepada awek dia GPS kitaorang dan beberapa maklumat penting mengenai kedudukan kami bagi langkah2 keselamatan...

Perjalanan diteruskan sehingga jumpa satu port baik... sungai tak de, so bermalam di atas jalan balak... laluan angin plak tu... sejuk... masing2 mengeluarkan peralatan khemah dan sama2 memacak flysheet dan alas untuk tido malam nie... jam menunjukkan jam 9.00 malam.... hahahaha rasakan... masak lebih kurang ( meggie jek ) layan milo panas, pastu berbual sampai tertido... syed sambung bersembang melalui phone plak... entah kul berapa stop bergayut aku tak tahu,. rasanya kul 2 time aku bangun sebab nak terkucil, dia masih bergayut..... mau tak terkucil.... sejuk ma.....

Pagi Sabtu bangun awal. Syed lewat subuhnya sebab bergayut sampai kul berapa tah. malam semalam rasanya macam ada binatang besar lalu tepi khemah... heheheh zain pun perasan malam tapi. dia terjaga sebab dengar bunyi benda berjalan tedah semak sebelah dia tido... kuikuikuikui.....



Tiada ulasan:

Catat Ulasan