GALERI

Selasa, 25 Januari 2011

XPDC GUNUNG GAGAK Hari ketiga

Lepas mengadap ikan dan makan malam, memasing mula merangkak naik ke atas hammok... semua tidur atas hammok malam nie... en zain malang sekali, dah la first time tido atas hammok, kali pertama itu jugak jatuh hammok.. heheheh
Tali yang sedia ada tak kuat, apa lagi.... putus dan jatuh en zain atas batu.... nasib baik tak apa2,...
Sebelum tu ada tunggul kayu tajam bawah hammok dia, nasib baik aku dah cantas awal2 sebelum makan tadi... kalu tak mahu tercucuk tunggul tu.

Setelah menukar tali hammok, baru la boleh meluruskan badan... berkongsi flysheet malam tu, zain bawak flysheet besar tu...

Menunggu mata terlelap, sempat gak berbual pasal ikan yang ditangkap petang tadi, tak sangka gak banyak ikan kat atas nie. Mungkin jarang orang naik ke atas nie.. Zain kata dia ada jumpa banyak kesan pelanduk di hulu sungai. huhuhuh kalu tahu dengan pemburu kawasan nie, habis la pupus binatang hutan nie. Dah la dekat dengan kawasan jenut.

Tiba2 teringin plak aku nak makan pelanduk... memang tak pernak rasa pelanduk nie... amik lesen pelanduk, port kat sini... beh gak tu... heheheh

tak lama lepas tu semua dah berdengkur. tinggal aku sorang2 yang masih menahan mata sambil menyedut asap rokok... lepas sebatang, tambah lagi sebatang. Cuba untuk menikmati keindahan kegelapan malam di hutan. Air sungai mengalir pantas di celahan batu granit, Sekali-sekala kedengaran sesuatu melompat ke air, katak kot..... cuba untuk memujuk hati dari memikirkan benda2 yang tak elok... dan akhirnya terlelap juga mata nie..

pagi2 syed dah bangun, en zain cari port membuang, syed masak nasi goreng.... aku malas2 lagi di atas hammok, zaidi mengemas barang2nya masuk ke dalam backpacknya... huhuhuhu.. sejuk tol malam tadi. nasib baik tak hujan. Dari atas hammok aku menyalakan rokok dan mencapai GPS dan peta. Semalam dah pastikan lokasi. tapi kali nie cuba memikirkan laluan balik dan lihat kembali laluan semalam. Kenapa tak dapat shoot ke Gagak semalam... huhuhu. Kalau ada sehari lagi mungkin boleh sampai....

En zain aku tengok dah menggigil2 di sungai. Mandi sejuk2 nie... hahahaha aku tak la... tunggu la matahari tinggi skit baru aku mandi. Stakat basuh muka, gosok gigi n lap2 badan ok la.... mandi tengok keadaan la... Teringat plak waktu di puncak Tahan dua tahun lepas.. Atas puncak nu aku mandi dengan en zain.... hampir beku kitaorang... best sangat... pengalaman tang tak dapat aku lupakan... bebudak lain waktu trip tu kat bawah mandi... ada yang tak mandi lansung dari sampai puncak hingga sampai kem Kor.... huhuhuhuh....

Selepas sarapan, perjalanan di mulakan ke timur.... menyusuri laluan sungai, dan kawasan berbatu... hampir 1 jam gak mencari jalan yang sesuai di tebingan berbatu kawasan ngarai nie... sesekali jumpa lubuk yang penuh ikan, jala ditebar, ikan dikutip simpan ke dalam mestinn. banyak gak hasilnya. ada la dua tiga lubuk yang kami jumpa...

Formasi batuan granit membentuk beberapa teduhan seperti muka gua untuk berlindung sekiranya hujan. Kelihatan juga kesan takikan pada batang pokok, kesan cantasan dan putung rokok.... Aku andaikan tinggalan orang asli yang datang memancing di kawasan ni. Nak kata pemburu, tak ada pulak kesan perburuan tu. binatang pun masih banyak lagi.

Dalam berjalan tu aku cuba ingat laluan yang kami lalui supaya nanti kalu berhajat nak kembali, masih aku ingat laluan nya. Takikan tanda yang biasa aku buat menjadi panduan nanti bila nak masuk semula. Biasa aku buat takikan nie, berbeza dengan takikan orang biasa. Mana2 aku masuk hutan, laluan aku mesti ada takikan nie.. untung2 kalu sesat terjumpa tanda nie, boleh la usaha ikut laluan tu untuk keluar dari kesesatan....

jam 12 baru kitaorang sampai ke kampung pinang orang asli... dari jauh dah nampak keterangan hutan akibat dari penerokaan orang asli ne... langkah semakin laju menuju ke laluan motor orang asli. heheheh macam tak sabar2 nak keluar dari hutan nie. Aku tak sabar nak keluar, boleh mandi sepuas hati, pekena coke ais.... huhuhhu. mengembalikan tenaga. Terfikir sejenak pasal kereta syed di tampin... hahahah masih jauh la perjalanan aku. target nak balik awal hari nie... pepepun layan kan aje...

Makan tengahari di kedai Kak Lang Air Mawang.... hujan renyai2, nasib la dalam perjalanan keluar tadi tak hujan... kalu tidak basah kuyup la beg kitaorang.. Mandi tadi nasib air masih ada.

Selepas makan, zain dengan pajero terus balik ke Bahau, aku , Zaidi n Syed menuju ke Tampin.. ambil kenderaan Syed dan cari kedai kereta.... Hari Ahad mana ada orang buka kedai... hohohoho Semua kedai tutup... dari simpang Kuil Tampin sampai Giant Tampin... semua kedai kereta tutup... tapi nasib baik ada sebuah kedai nie buka... habis dekat rm 200 gak la kene ketuk syed dengan cina tu... dari radiator, kipas acc, paip air.... uhuhuhuh... pepepun janji kereta ko bleh jalan sampai kl der...

emm.... lepas hantar Zaidi aku terus blah balik ke rumah... Esok gi pejabat dengan kaki yang sakit dan lenguh2 otot... naik tangga pun macam orang patah kaki... sakitnya peha, betis nie... nak bengkok lutut pun rasa tak berdaya menahan..... tegak je berjalan macam ROBOTCOP...

pepepun AKU CABAR KO GUNUNG GAGAK next time...... bulan 6 2011 kot.... hheheheh

Tiada ulasan:

Catat Ulasan