GALERI

Khamis, 25 Ogos 2011

Kepadatan Populasi, Kekurangan Sumber

Selama nie kerja aku banyak berkisarkan mengimbangi populasi hidupan liar, konservasi hidupan liar... Kadang2 terpaksa buat sesuatu yang tak perlu buat atas nama keseimbangan. Memang aku faham sangat dengan keseimbangan ekologi, ekosistem, populasi nie...

Semalam pergi Giant Senawang beli keperluan raya anak2... punya lah jem. punya lah ramai orang.. Berebut2 beratur2 manusia mencari parking. Luar giant dah penuh dengan kereta. dalam hati nie dapat ke parking dalam kawasan giant nie... tawakkal jek... aku pandu masuk dan drop by my wife n daughters depan pintu masuk giant dan mula cari parking.... Alhamdulillah, tak sampai 5 meter kereta aku bergerak, ada kete nak keluar dari parking....

Layan sebatang rokok di pintu masuk sisi giant, aku masuk cari isteri aku... jam dah kul 10 malam nie, tapi masih ramai orang keluar masuk giant... cari punya cari, jumpa diorang kat bahagian kasut kanak2... anak perempuan aku, Amna n Damia sibuk memilih kasut... ( pepepun akhirnya mummy diorang yang pilihkan ) Kakak Amna nak kasut jenis sporty skit, Damia asal ada lampu lip lap lip lap jadi la... hehee... kesudahannya setelah 45 minit duk kat situ baru dapat cari kasut yang sesuai dengan diaorang nie... sorang2 dapat kasut sepasang, sandal sepasang.

Selesai pembayaran, kedai2 kecil dalam giant banyak dah tutup, tapi masih ramai yang masuk ke giant... jam hampir kul 11... lambat la kuanter giant tutup malam nie. Kitaorang anak beranak gerak ke bazar ramadhan di luar giant. Kereta biarkan dulu dalam kawasan giant tu, nanti payah cari parking; kata aku pada isteri. Seronok anak2 dapat jalan2.... Damia aku kendong atas bahu... macam puteri raja la... kemek2 topi, senget2 cermin mata aku Damia paut... topi aku digigitnya butang tengah. Duduk tak diam sungguh budak kecik nie...

Dalam menempuh hiruk pikuk manusia yang datang bersiar2 window shopping tu, sempat gak aku cari songkok dan usha2 baju n seluar jean.... harga sama jek... jean dari siam menarik perhatian, tapi harga plak aku tak berkenan...
pakai jeans tahun2 lepas la nampaknya.
Harga barang jualan tahun nie nampaknya naik dalam 10 - 20 % anggaran aku...
Cuma stok tahun lepas harga drop dalam 40-50 %....
contoh sandal adidas siam anak aku tahun lepas harga dalam RM25 turun pada RM10,
baju biasa jual RM 15 dijualnya RM17...
Tapi yang terasa sangat mahalnya, air kotak
biasa dapat rm1 dijualnya rm 1.70... keropok rm1 jual rm2....
peh... kalau tak kerana anak aku merengek nak air n makan, jangan harap la... baik aku makan McD, biar pun mahal, tapi puas hati. ( singgah gak cari McD malam tu untuk aku n famili )

Kesimpulannya aku nak tulis kat sini adalah, peningkatan populasi dan kekurangan sumber untuk hidup hidupan liar, sebagaimana mereka lalui sekarang sehinggakan pihak aku lakukan perkara yang tak sepatutnya berlaku atas dasar keseimbangan alam kini terasa terhadap hidup aku.....

orang semakin ramai, sumber semakin sikit kerana terlalu banyak permintaan,
permintaan tinggi, harga meningkat, pengeluaran meningkat,
pengeluaran meningkat dalam masa yang sama sumber kurang, sure la harga meningkat
kos pembuatan meningkat,

itu membuatkan harga barang naik. dulu beli seluar jeans kat butik jeans.... skarang beli jeans siam jek,
dulu kasut beli kat Jusco, skarang beli kat Giant,
Dulu songkok setahun satu, skarang 3 tahun skali beli songkok...

Terasa tekanan hidup nie tahun demi tahun.... Survival hidup mesti diteruskan. Fikiran kene rasional. Kemewahan tolak tepi, kene ukur baju di badan sendiri, baju pun tak boleh yang mahal2, kalau boleh yang murah tapi tahan lama, cantik, serta selesa..... Ada ke macam tu???? Tawakkal kepada Allah... serahkan segalanya kepada ALLAH..

Aku tahu kerajaan nampak benda2 nie.... fikir banyak dalam mengurus keseimbangan kehidupan sumber dan manusia.... cuma yang aku harapkan jangan buat perkara2 yang tak sepatutnya dibuat sebagaimana pihak aku buat untuk keseimbangan hidup hidupan liar..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan